top of page

Sommarblommor

  • för 2 dagar sedan
  • 3 min läsning

Jag kom tillbaka till Sverige på eftermiddagen under midsommarafton. Från flygplatsen gick det förvånansvärt smidigt att ta sig till huset, och där var Mats syster med familj fortfarande kvar. De hade firat dagen tillsammans på hembygdsgården. Andra året i rad nu, så det börjar bli något av en tradition. Jag var inte direkt ledsen över att avsluta dagen med sill, potatis och jordgubbstårta! Resten av helgen gick ytterst lugnt till. Blommorna som jag kämpat med hela vintern har precis börjat slå ut: vallmo, zinnia, ringblommor, pioner och blåklint. Det har varit så mysigt att bara strosa runt i trädgården och titta på dem.


I morse åkte Mats till Almedalen och är borta till fredag. Jag är med andra ord ensam med djuren, men det gör ingenting för jag har saknat dem. Imorgon ska jag dock åka in till Stockholm och gå ut med Michaela och Diana. De jobbar också på Försvarshögskolan men på språkavdelningen. Major får följa med såklart. Det är så otroligt enkelt att ha hund i Stockholm, de är välkomna nästan överallt (de små, åtminstone).


Men först lite Barcelona-bilder från de sista dagarna. Det här torget som är omgärdat av restauranger ligger precis intill la Rambla.
Men först lite Barcelona-bilder från de sista dagarna. Det här torget som är omgärdat av restauranger ligger precis intill la Rambla.
Mercat de la Boqueria. Det är inte bara Barcelonas mest kända saluhall utan en av Europas mest berömda matmarknader. Den har rötter tillbaka till 1200-talet och har legat på ungefär samma plats i över 800 år.
Mercat de la Boqueria. Det är inte bara Barcelonas mest kända saluhall utan en av Europas mest berömda matmarknader. Den har rötter tillbaka till 1200-talet och har legat på ungefär samma plats i över 800 år.
Jag var där tillsammans med kollegor under sista kvällen. Vi beställde de största ostronen jag sett i hela mitt liv, haha.
Jag var där tillsammans med kollegor under sista kvällen. Vi beställde de största ostronen jag sett i hela mitt liv, haha.
En av dagarna låg jag även några timmar på stranden. Det är häftigt med en beach "mitt i stan", men jag kan inte säga att det är den renaste stranden jag varit på precis.
En av dagarna låg jag även några timmar på stranden. Det är häftigt med en beach "mitt i stan", men jag kan inte säga att det är den renaste stranden jag varit på precis.
Den här plastfickan köpte jag på Island förra sommaren när jag besökte ett av deras mest kända span/naturliga källor. Den är vattentät, och funkar därför perfekt att ha värdesaker i när man badar.
Den här plastfickan köpte jag på Island förra sommaren när jag besökte ett av deras mest kända span/naturliga källor. Den är vattentät, och funkar därför perfekt att ha värdesaker i när man badar.
När alla andra gick på museum och konstutställningar besökte jag Barcelona Aquarium. Det är ett av de största i Europa och är värd för en av världens mest imponerande samlingar av medelhavsliv.
När alla andra gick på museum och konstutställningar besökte jag Barcelona Aquarium. Det är ett av de största i Europa och är värd för en av världens mest imponerande samlingar av medelhavsliv.
Den här lilla filuren har jag saknat. Han tjöt av glädje när han mötte mig vid busshållplatsen, och jag också!
Den här lilla filuren har jag saknat. Han tjöt av glädje när han mötte mig vid busshållplatsen, och jag också!
De bästa
De bästa
Dagen efter gick vi och hälsade på vår granne Kerstin och hennes hund Niva. Niva är så fin med Major, väldigt försiktig när de leker trots att hon är mycket större.
Dagen efter gick vi och hälsade på vår granne Kerstin och hennes hund Niva. Niva är så fin med Major, väldigt försiktig när de leker trots att hon är mycket större.
Så glad att jag kom hem i tid för att hinna njuta av pionerna! De brukar aldrig bli såhär stora eftersom de varje år blivit ätna på av antingen kaniner, höns eller får.
Så glad att jag kom hem i tid för att hinna njuta av pionerna! De brukar aldrig bli såhär stora eftersom de varje år blivit ätna på av antingen kaniner, höns eller får.
Vallmo
Vallmo
Ehm... mycket i odlingarna ser lovande ut i år, men lilla växthuset utvecklar sig inte riktigt som jag hade hoppats. Jag hade en idé om att odla snittblommor här, men hade inte riktigt koll på hur olika blomsorter växer. Vallmon är på god väg att ta över fullständigt, och solrosorna har redan slagit i taket. Haha! Samtidigt har rosenskärorna inte fått tillräckligt med näring. Vi får se hur det blir när knopparna slår ut på allt så småningom.
Ehm... mycket i odlingarna ser lovande ut i år, men lilla växthuset utvecklar sig inte riktigt som jag hade hoppats. Jag hade en idé om att odla snittblommor här, men hade inte riktigt koll på hur olika blomsorter växer. Vallmon är på god väg att ta över fullständigt, och solrosorna har redan slagit i taket. Haha! Samtidigt har rosenskärorna inte fått tillräckligt med näring. Vi får se hur det blir när knopparna slår ut på allt så småningom.
Det går bättre för Zinniorna i stora växthuset. Så smakfulla färger. Dessa sådde jag i februari.
Det går bättre för Zinniorna i stora växthuset. Så smakfulla färger. Dessa sådde jag i februari.
I söndags (eller var det i lördags?) kom regn- och åskovädret hit. Det är svårt att fota regn, men det bara öser ner utanför fönstret.
I söndags (eller var det i lördags?) kom regn- och åskovädret hit. Det är svårt att fota regn, men det bara öser ner utanför fönstret.
Morla har fått vara ute på gräsmattan
Morla har fått vara ute på gräsmattan
Glad padda
Glad padda
Precis som förra året har skatorna hittat vägen in i hönsredena och tar äggen innan vi hinner plocka dem. Av någon anledning hittade jag ett tomt äggskal liggandes på golvet i ligga växthuset. Hur kan de ha hamnat där?
Precis som förra året har skatorna hittat vägen in i hönsredena och tar äggen innan vi hinner plocka dem. Av någon anledning hittade jag ett tomt äggskal liggandes på golvet i ligga växthuset. Hur kan de ha hamnat där?
Morötter och palsternackor växer som de ska.
Morötter och palsternackor växer som de ska.

I år har vi (jag) till och med kommit ihåg att gallra. Något så när!
I år har vi (jag) till och med kommit ihåg att gallra. Något så när!
Det må vara sommar, men ännu har jag inte semester. I dag har jag börjat gå igenom mina källor om det militära brevduveväsendet i Sverige under första och andra världskriget. En av de första brevduvestationerna upprättades i Stockholm på 1890-talet.
Det må vara sommar, men ännu har jag inte semester. I dag har jag börjat gå igenom mina källor om det militära brevduveväsendet i Sverige under första och andra världskriget. En av de första brevduvestationerna upprättades i Stockholm på 1890-talet.
Förresten fick jag möjlighet att bekanta mig lite extra med detta släkte i Barcelona. Lättmutade med solrosfrön! Duvor är en så otroligt missförstådd fågel.
Förresten fick jag möjlighet att bekanta mig lite extra med detta släkte i Barcelona. Lättmutade med solrosfrön! Duvor är en så otroligt missförstådd fågel.

 
 
 

Senaste inlägg

Visa alla

Kommentarer


bottom of page